När man driver ett hotell gäller det att tänka på servicen. Man kan som människa ha en dålig dag men om man arbetar på hotell är det inte speciellt lämpligt att låta det gå ut över gästerna. Då kan man räkna med ett negativt omdöme. Om man känner att man kanske inte mår på topp kan det vara bra att byta arbetsuppgifter så att man kanske kan vara i köket eller städa istället för att stå i receptionen. Det brukar uppskattas både av gäster och av hotellets ledning som slipper ta itu med gäster som inte uppskattat sura miner.
Utbildning
När det gäller arbete på hotell är utbildning ofta inte så viktigt. Det är dock viktigt att man har koll på vad som ska göras och hur det ska ske. Om man har en utbildning vid sidan av den hotellet ger är dock ofta mindre väsentligt. Om det gäller saker som servering av alkohol med mera är det dock alltid bra att gå in på Verksamt och läsa mer om vad som gäller för serveringstillstånd med mera.
Gästen har rätt
Man kan ibland höra att gästen alltid har rätt. Det är inte helt rätt. Man kan till exempel inte bara ge gästen massor av rabatt bara för att denne ska få rätt. Det är dock bra att vara tillmötesgående och lyssna på gästen samt beklaga det som har skett. Om gästen påstår att något varit smutsigt eller inte fungerat kan det vara klokt att kontrollera rummet och se. Om det som gästen menar inte fungerar, plötsligt fungerar kan man ganska snabbt motbevisa gästens klagomål.
Tänk på utseendet
När man arbetar på ett hotell måste man som personal alltid tänka på att se till sitt utseende. Man bör till exempel ha hotellets uniform på sig när man arbetar, håret bör vara uppsatt och sminket bör inte vara allt för extremt om sådant används. Det är också bra att undvika starkt doftande parfym och att röka i arbetskläderna. Om en gäst som är icke rökare kommer in i ett rum där en rökare bytt sängkläder i rökdoftande arbetskläder kommer denne med en gång att känna lukten. Om gästen har astma eller allergi kan det rent av bli allvarligt.
Snabb och effektiv incheckning och utcheckning
Något som gästen ofta uppskattar lite extra mycket är att kunna checka in och ut snabbt. Personalen i receptionen bör se till att ha god koll på det och servicen bör vara snabb.